Dieta wegetariańska u malucha

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Kiedy w rodzinie, która nie je mięsa pojawia się dziecko rodzice stają przed trudnym wyborem: czy maluch powinien od początku podzielać nawyki żywieniowe rodziców? Czy też lepiej dla rozwoju malca byłoby przez pierwsze kilka lat urozmaicać dietę w mięso?

Szacuje się, że w Polsce około 3% maleńkich dzieci (do 3 roku życia) pozostaje na diecie wegetariańskiej. Jeśli jadłospis dziecka jest prawidłowo skomponowany i urozmaicony, dostarczy on niezbędnych składników odżywczych i witamin. Należy przede wszystkim pamiętać, że dieta wegetariańska opiera się nie na tym „czego nie należy jeść”, ale na tym „co można jeść”. Dobór produktów nie powinien być przypadkowy i absolutnie nie powinien ograniczać się do jedzenia samych warzyw oraz kotletów sojowych.

Istnieją różne postaci wegetarianizmu:

  • semi-wegetarianizm – najbardziej liberalna forma diety wegetariańskiej, dopuszczająca jedzenie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce oraz – okazjonalnie – ryb oraz owoców morza,

  • lakto-wegetarianizm – dieta zakłada poza produktami roślinnymi spożywanie mleka oraz produktów mlecznych (sery, jogurty, kefiry),

  • lakto-ovo-wegetarianizm – poza produktami pochodzenia roślinnego dopuszcza niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jaja, mleko i przetwory mleczne,

  • weganizm – radykalna dieta, w której występują jedynie produkty pochodzenia roślinnego – zboża, warzywa i owoce, nasiona, orzechy, orzechy strączkowe, tłuszcze roślinne. Termin „weganizm” odnosi się do całej filozofii życiowej, która wyklucza użycie jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego – od produktów spożywczych aż po odzież, obuwie i wszelkie przedmioty wykonane z naturalnej skóry,

  • dieta makrobiotyczna – dieta ograniczająca się do spożywania jedynie zbóż, ziaren i warzyw

Krajowy konsultant w dziedzinie pediatrii oraz zespół ekspertów ds. diet wegetariańskich u dzieci zalecają zbilansowaną formę lakto-ovo-wegetarianizmu, wzbogacaną (szczególnie od 4. roku życia) rybami.

Prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska może mieć pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Zaleca się karmienie piersią malucha przynajmniej przez rok (w tym czasie mama powinna szczególnie uważać na zbilansowanie swojej diety i wzbogacenie jej we wszystkie niezbędne składniki). Istotne w tym okresie jest wzbogacenie jadłospisu w dietę B12. Z racji tego, że występuje ona jedynie w mięsach i produktach pochodzenia zwierzęcego, należy zastosować suplement diety (na przykład w postaci tabletek witaminowych). Dieta dziecka od 6. miesiąca życia powinna być wzbogacona w żelazo, cynk, witaminę B12 oraz witaminę D3. Źródła żelaza to przede wszystkim ryby, żółtka jaj, twaróg, orzechy, mleko, warzywa strączkowe, brokuły, szpinak, krewetki. Bogate w cynk są kasze oraz chleby pełnoziarniste. Witaminę D3 zawierają przede wszystkim ryby oraz tran, ale także ser, żółtka jaj i niektóre grzyby. Do diety dziecka należy też wprowadzić mieszanki oparte na soi.

Około 7- 8 miesiąca życia dietę malucha należy wzbogacić w stałe substytuty mięsa. Należy zwrócić uwagę na konsystencję i lekkostrawność potraw oraz dodatkowe źródła białka i składników odżywczych.

Podstawowe źródło białka dla wegetarianów to przede wszystkim jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał, jak mleko czy ser (głównie parmezan, który zawiera aż ok. 40% białka). Niemowlętom można podawać puree z roślin strączkowych, przecierany ser sojowy oraz jogurty sojowe, a także produkty wysokoenergetyczne: tarty, ser tofu, pasty z fasoli, grochu, przeciery z awokado, masło orzechowe oraz gotowane i suszone owoce.

Jako źródło wapnia zaleca się figi, daktyle, morele, mleczko sezamowe, mleko sojowe.

Zróżnicowanie diety jest niezwykle ważne, gdyż potrawy wegańskie zawierają duże ilości błonnika, który utrudnia wchłanianie wapnia, żelaza, magnezu oraz pozostałych mikroelementów. Dlatego też wegetariańską dietę malucha na każdym etapie jego rozwoju warto opracowywać wspólne z dietetykiem lub lekarzem pediatrą. Dzieci powinny również pozostawać pod kontrolą lekarską, ponieważ niekontrolowane ograniczenia żywieniowe lub źle dobrana dieta mogą prowadzić do zaburzeń rozwojowych.

Od pierwszego do drugiego roku życia maluchy powinny pić pełnotłuste mleko sojowe. Można je wzbogacać mlekiem matki lub mieszanką oparta na soi.

Zostało udokumentowane, że dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, cukrzycę oraz choroby układu krążenia w przyszłości. Z drugiej jednak strony brak mięsa w jadłospisie może mieć niekorzystny wpływ na mineralizację kości u dzieci – szczególnie w okresie przedpokwitaniowym – co może opóźnić proces prawidłowego wzrostu i uwapnienia.

Dieta wegańska jest niezalecana na każdym etapie rozwoju dziecka.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*