Nadwaga i Otyłość

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Otyłość staje się najbardziej rozpowszechnioną chorobą, wpływającą na długość życia i stan zdrowia. Dlatego – w dobie narastających chorób cywilizacyjnych – racjonalne żywienie jest zarówno zasadniczym elementem profilaktyki, jak również ma ogromne znaczenie w leczeniu ludzi chorych.
To właśnie nadwaga i otyłość są główną przyczyną chorób niedokrwiennych serca, udarów, wylewów, cukrzycy i nowotworów!

W krajach rozwiniętych powszechnym zjawiskiem jest przejadanie się, które prowadzi do nabierania wagi ciała. O ile w krajach rozwijających się produkty roślinne pokrywają średnio 79% energii, to w krajach wysokorozwiniętych odsetek ten jest znacznie wyższy. W ostatnich latach udowodniono związek między spożyciem błonnika a utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Dlatego istnieje konieczność dodatkowego dostarczenia błonnika w spożywaniu posiłków tak, aby dziennie w sumie dostarczyć swojemu organizmowi 30-40g błonnika.

Znaczenie diety wysokobłonnikowej w otyłości:

1. Obniża gęstość energetyczną pożywienia.
Błonnik jest składnikiem żywności, którego wartość energetyczna jest bliska zeru. Produkty bogate w nierozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego (głównie produkty zbożowe) mają obniżoną wartość energetyczną i tym samym obniżone spożycie energii. Błonnik dodatkowo ma zdolność wiązania wody i poprzez to zwiększenie zawartości wody w produkcie również wpływa na obniżenie gęstości energetycznej.

2. Wpływ błonnika na uczucie sytości i odczuwaniu głodu.
Błonnik łagodzi uczucie głodu i obniża spożycie energii przy kolejnym posiłku. Nierozpuszczalne frakcje błonnika zwiększają objętość pożywienia, wydłużają czas przyjmowania pokarmu, dają szybsze uczucie nasycenia. Frakcje rozpuszczalne tworzą w żołądku roztwory o dużej lepkości, co wpływa na opóźnianie opróżniania żołądka i w konsekwencji efekt bardziej długotrwały odczuwania sytości.

3. Pozytywny wpływ na metabolizm.
Błonnik może przyspieszyć metabolizm nawet o 30%. Szczególnie ważne jest to dla osób starszych, ponieważ z wiekiem metabolizm organizmu stopniowo zwalnia. Błonnik wpływa na ruchy perystaltyczne jelit poprawiając cykl wypróżnień. Działa również jak „miotełka” w jelitach usuwając dokładniej zawartość w jelitach i zmniejszając masy kałowe w końcowej części układu wydzielniczego.

Wzrastająca nadwaga dzieci i młodzieży jest bardzo niepokojąca, ponieważ stwarza większe zagrożenie dla zdrowia w wieku dorosłym. Przewlekłe choroby degeneracyjne coraz częściej dotykają ludzi w coraz młodszym wieku. Zadbaj więc teraz o swoje dziecko, by później nie miało olbrzymich kłopotów zdrowotnych! Do porcji płatków śniadaniowych na śniadanie dodaj łyżkę błonnika jabłkowego bio!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*