Zdrowotne właściwości kawy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Zdrowotne właściwości kawy

Historia

Kawa jest znana ludzkości już od tysięcy lat. Jej początki nie były jednak takie proste, ponieważ przez chrześcijan była uważana za napój diabła. Dopiero gdy głowa kościoła katolickiego papież Klemens VIII docenił jej właściwości i smak została rozpowszechniona i kupowana także przez początkowo przeciwnych chrześcijan.

Do Polski kawa przybyła z południa pod koniec XVII wieku, jednak powszechnie była ona uważana za niesmaczny i szkodliwy dla człowieka napój. Moda na spożycie kawy w Polsce rozpoczęła się w Gdańsku, gdzie powstały pierwsze kawiarnie nazywane kafehauzami, następnie z wolna zjawisko to rozprzestrzeniało się po całym kraju. W tym samym czasie kawa pojawiła się w książkach medycznych jako produkt pomagający w leczeniu przewodu pokarmowego. Od XVIII zaczęło przybywać kofehauzów, z czasem nazywanych kawiarniami. Stawały się coraz bardziej popularne.

Początkowo parzono kawę w Polsce na wzór wschodni (bez żadnych dodatków). Poznanie uroków picia kawy z mlekiem, tłustą śmietaną, cykorią czy cukrem sprawiło, że kawa stała się równie popularna, co Polski chleb. Kawa tworzona jest z palonych, a następnie mielonych ziaren lub poddawanych instantyzacji ziaren kawowca, podawana na gorąco czy zimno. Przez te wszystkie lata powstało wiele metod parzenia i wykorzystania kawy.

Gatunki kawy

Najdroższą kawą świata jest Kopi Luwak (kawa luwak), za której filiżankę płaci się przeciętnie 100zł. Jej ziarna wydobywa się z odchodów indonezyjskiego łaskuna muzanga, który zbiera jedynie najlepsze owoce kawowca. Dzięki wstępnemu przetrawieniu w zyskuje ona wspaniały smak i aromat. O wiele bardziej rozpowszechnione i znacznie tańsze gatunki to: Arabica i Robusta, których jest wiele odmian. Można nawet spotkać się z mieszankami obu gatunków. Ziarna kawowca są poddawane obróbce dzięki której zyskujemy: kawę rozpuszczalną (suszona przez rozpylanie w gorącym powietrzu), kawę zieloną, zbożową, mieloną, czy w ziarnach. Jest również kawa bezkofeinowa, produkowana w formie mielonej i rozpuszczalnej, nie różni się zapachem od swoich odpowiedników zawierających kofeinę.

Działanie i wpływ na organizm

Systematyczne spożywanie kawy nie ma najmniejszego związku ze wzrostem ryzyka udarów mózgu i chorób serca. Rzadkie picie kawy podnosi ciśnienie natomiast gdy ilość wypijanych filiżanek dziennie jest duża efekt ten zanika, ponieważ organizm się przyzwyczaja do obecności kofeiny. Kawa wypłukuje magnez z organizmu, nawet przy nadmiernym spożyciu nie grozi to osteoporozą lecz trzeba mieć na uwadze to, że powinien wzbogacić swoją codzienną dietę w magnez.

Kofeina

Zawarta w kawie kofeina ma właściwości pobudzające. Przyspiesza akcję serca jednocześnie podnosząc ciśnienie. Rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu organizm jest lepiej dotleniony. Kofeina blokuje wysyłanie informacji do mózgu o potrzebie snu, poprawia jego krążenie i zdolność koncentracji, ułatwia oddychanie, wydłuża zdolność do ostrego wysiłku fizycznego (zwiększa odporność na zmęczenie). Jest również plus dla osób ściśle dbających o swoją dietę, otóż kawa przyspiesza przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejszając tym samym ryzyko otyłości. Generalnie zaleca się spożywać do 500 mg kofeiny dziennie czyli około 4 filiżanek. W takiej ilości zaobserwować można korzystny wpływ na organizm, razem ze wzrostem kofeiny wzrasta jej szkodliwość. Od 1000 mg kofeina staje się trująca. Jeśli chodzi o kobiety w czasie lub zaraz po porodzie (karmiące piersią), zaleca się by spożywały jak możliwie najmniejsze ilości kawy (max 2 filiżanki dziennie), ponieważ większe ilości znacznie pobudzając matkę jak i jeszcze nienarodzone dziecko. W późniejszym okresie do zaprzestania karmienia piersią, dzienna dawka nie powinna ulegać zmianie, by zapobiec przedostaniu się kofeiny z mlekiem matki do organizmu noworodka, powodując jego znaczące pobudzenie.

Właściwości lecznicze

Picie kawy w umiarkowanych ilościach ma właściwości lecznicze. Zmniejsza ryzyko raka jelit i wątroby, jednocześnie o 20% maleje możliwość wystąpienia marskości wątroby. Najnowsze badania dowiodły, że mężczyźni pijący do 4 filiżanek dziennie (taka jest właśnie zalecana maksymalna dzienna dawka) o 45% rzadziej chorują na kamicę żółciową. Dodatkowo mężczyźni, którzy codziennie piją kawę, niezależnie od tego czy jest z kofeiną czy bez, mają zdecydowanie mniejsze ryzyko zachorowania na raka prostaty niż ci niepijący tego boskiego trunku. Przyczynia się również do zmniejszenia zachorowań u palaczy na nowotwory pęcherza. Minimalizuje wystąpienie choroby Parkinsona i cukrzycy typu II. Polepsza pamięć krótkotrwałą. Kawa lekko ogranicza występowanie próchnicy zębów.

Minusy spożywania kawy

Spożywanie zbyt dużej ilości filiżanek kawy w ciągu dnia może powodować poddenerwowanie, niepokój, skrajnie – rozdrażnienie zwane rozdrażnieniem kofeinowym. Dowiedziono także, że kawa nieznacznie zmniejsza płodność u kobiet jak i mężczyzn. Picie kawy na czczo jest bardzo złym pomysłem, ponieważ zwiększa wydzielanie kwasu solnego w organizmie powodując mdłości i bóle brzucha. Gwałtownie zwiększa poziom cukru po śniadaniu. Spożywanie kawy wieczorem czy w nocy może powodować problemy z zasypianiem. Jednakże znajdzie się wiele osób, które mogą wypić filiżankę kawy a następnie spokojnie zasnąć. Kofeina w pełni wykazuje swoje działanie po ok. 30 minutach od spożycia, jednak bywa, że organizm się do niej przyzwyczaja. Wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie zrobienie sobie kilkudniowej przerwy a co za tym idzie oczyszczenie organizmu. Po takiej przerwie na nowo można delektować się smakiem jak i korzystnym działaniem na ciało i umysł.

 

Podobne posty:

  • Prozdrowotne właściwości zielonej herbaty
  • Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.


    *